Αξίες και μαθητές επιχειρηματίες

Το χρονικό ενός επιχειρησιακού εγχειρήματος στo πλαίσιo Ευρωπαικού προγράμματος
Erasmus+ (2014 – 2016)

Η πορεία του επιχειρηματικού σχεδίου των μαθητών του 6ου Δημοτικού Σχολείου Πύργου έφτασε με επιτυχία στο τέλος της, αφού το Eυρωπαικό επιδοτούμενο πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο « Αξίες και μαθητική επιχειρηματικότητα» (“Values and Student Entrepreneurs”) ολοκλήρωσε τη διετή πορεία του.

Το θέμα της επιχειρηματικότητας αποτελεί καινοτομία για την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, και ήταν μια μεγάλη πρόκληση για το δημοτικό σχολείο, παρόλο που σε αρκετές χώρες του εξωτερικού αποτελεί ήδη μέρος του αναλυτικού προγράμματος από τις μικρές ηλικίες. Η δυσκολία ήταν κυρίως στο να γίνει η έννοια της επιχειρηματικότητας προσιτή στα παιδιά, καθώς και στο να  ενσωματωθεί στις δραστηριότητες διαφόρων εκπαιδευτικών αντικειμένων.

Η διδασκαλία της επιχειρηματικότητας στο δημοτικό σχολείο δεν στοχεύει τόσο στη δυνατότητα  ενός ατόμου να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση, όσο στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, στην ενίσχυση της δημιουργικότητας, στην ευχέρεια επίλυσης προβλημάτων και στη λήψη αποφάσεων, στην ευελιξία, στην ανάληψη πρωτοβουλιών. Κυρίως έχει στόχο να προωθήσει την συνεργασία και την ομαδικότητα, δημιουργώντας ένα  ευχάριστο πλαίσιο μάθησης με ρεαλιστικούς και δελεαστικούς στόχους.

 Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετείχαν σχολεία από 8 χώρες, και το κάθε σχολείο έστησε τη δικιά του επιχείρηση. Ισπανία – τουριστικοί πράκτορες, Ιταλία – διαδικτυακό  παιχνίδι, Ρουμανία – διακοσμητικές κατασκευές, Πορτογαλία - αντικείμενα από ανακυκλωμένα υλικά, Πολωνία – χριστουγεννιάτικα στολίδια,  Δανία – προγραμματισμός ρομπότ lego, Αγγλία -  σχολικά είδη, και Ελλάδα – προϊόντα αμπελιού.

Τον πρώτο χρόνο του προγράμματος οι δραστηριότητες  επικεντρώθηκαν στην διδασκαλία σημαντικών αξιών, πάνω στις οποίες κάθε υπεύθυνο άτομο βασίζει την επαγγελματική και προσωπική του εξέλιξη.

Τονίστηκαν οι αξίες της υπευθυνότητας, της τιμιότητας, της ενότητας, του σεβασμού, της προσήλωσης και της αλληλεγγύης.

Οι αξίες  συνδέθηκαν  με τις καθημερινές σχολικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα η υπευθυνότητα για τη διατήρηση της καθαριότητας του σχολείου και για τη φροντίδα του σχολικού κήπου που δημιουργήθηκε, η επιμονή στην προώθηση της ανακύκλωσης στο σχολείο και την ευρύτερη περιοχή, η συνέπεια στο ωράριο και τις υποχρεώσεις του σχολικού προγράμματος, ο σεβασμός στηδιαφορετικότητα, η προσήλωση στην σχολική  εργασία, η εποικοδομητική συνεργασία, η ειλικρίνεια, η υπομονή και η αρμονική συνύπαρξη σε κοινό χώρο εργασίας.

Τον δεύτερο χρόνο του προγράμματος οι μαθητές του 6ου Δημοτικού σχολείου δημιούργησαν τη δική τους επιχείρηση. Την ονόμασαν «Tastetrip” (ταξίδι γεύσης) και οργανώθηκε από τα ίδια τα παιδιά με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών. Συνδυάζοντας πολλές δραστηριότητες με τα διδακτικά αντικείμενα, ακολούθησαν όλη την πορεία επιχειρηματικής ανάπτυξης – σχεδιασμό, οικονομικό πλάνο, παραγωγή, διαφήμιση, προώθηση, ηλεκτρονική προβολή, πώληση.

TasteTrip

Η πορεία της επιχειρηματικής δράσης των μαθητών

  • Οι μαθητές γνώρισαν το αμπέλι, τα προϊόντα και την ιστορία του. Φύτεψαν  το δικό τους αμπελώνα και τον παρακολουθούν να αναπτύσσεται στον κήπο του σχολείου. Πληροφορήθηκαν σχετικά με τη διαδικασία περιποίησης και κλαδέματος του αμπελιού.
  • Επισκέφτηκαν επιχειρήσεις όπως το κτήμα Μερκούρη.  
  • Μίλησαν με επιχειρηματίες και φορείς που επισκέφτηκαν το σχολείο.
  • Συζήτησαν σχετικά με τον προγραμματισμό της επιχειρηματικής δράσης.
  • Σχεδίασαν  το λογότυπο της εταιρίας και έκαναν διαγωνισμό για το επικρατέστερο.
  • Αποφάσισαν  για τα προϊόντα που εμπορεύτηκαν.
  • Εξέλεξαν διοικητικό συμβούλιο και χώρισαν  αρμοδιότητες.
  • Το διοικητικό συμβούλιο έφτιαξε το επιχειρηματικό πλάνο  (η επεξεργασία έγινε  συνεργατικά μέσω διαδικτύου)  και το παρουσίασε στους μεγαλύτερους μαθητές του σχολείου.
  • -Μελέτησε το οικονομικό πρόγραμμα και κοστολόγησε τα προϊόντα
  • -Πήρε δάνειο από τον προυπολογισμό του προγράμματος  και προμηθεύτηκε τα υλικά.
  • Τα παιδιά επίσης  σκέφτηκαν  το όνομα κάθε προϊόντος και σχεδίασαν την ετικέτα του
  •  Συμμετείχαν με ενθουσιασμό στην παραγωγή. Εμφιάλωσαν το κρασί και το  αρωματικό ξίδι, συσκεύασαν τις σταφίδες, έφτιαξαν  σταφιδόψωμο και γλυκό με πετιμέζι.  Έφτιαξαν  βιβλίο συνταγών.
  • Επεξεργάστηκαν το υλικό και δημιούργησαν την ιστοσελίδα της επιχείρησης
  • http://6thprimary-taste-trip.simplesite.com
  • Το αποκορύφωμα της επιχειρηματικής δράσης ήταν η οργάνωση του πασχαλινού παζαριού, το οποίο συνδυάστηκε με την κατασκευή λαμπάδων  μαζί με το Σύλλογο Γονέων και πραγματοποιήθηκε στο προαύλιο του σχολείου.
  • Τα παιδιά δημιούργησαν στον υπολογιστή την αφίσα της εκδήλωσης  και δούλεψαν με μεγάλο ενθουσιασμό για την προετοιμασία.
  • Ανέλαβαν σε βάρδιες την εξυπηρέτηση των γονέων –πελατών και έφεραν σε πέρας όλη τη διαδικασία πώλησης των προιόντων.  Το παζάρι είχε μεγάλη επιτυχία και τα παιδιά κατενθουσιασμένα είδαν τα προιόντα τους να γίνονται ανάρπαστα.
  • Το τελικό στάδιο ήταν ο υπολογισμός του κέρδους και  φυσικά η επένδυση!
  • Τα παιδιά αποφάσισαν να αξιοποιήσουν τα κέρδη τους αγοράζοντας εξοπλισμό επιτραπέζιας αντισφαίρισης, και να διαθέσουν  ένα ποσό   για την προμήθεια κοστουμιών για την γιορτή λήξης.
  • Στα πλαίσια του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν μετακινήσεις προς τα συνεργαζόμενα σχολεία, με τη συμμετοχή τεσσάρων μαθητών κάθε φορά.
  • Στη διάρκεια των επισκέψεων οι μαθητές συμμετείχαν στις επιχειρηματικές δράσεις των άλλων σχολείων.
  • Τα αποτελέσματα του προγράμματος και ο ενθουσιασμός των μαθητών απέδειξαν ότι το θέμα της επιχειρηματικότητας στο σχολικό περιβάλλον, όχι μόνο μπορεί να γίνει προσιτό και διδακτικό, αλλά επίσης μπορεί να προσφέρει αξέχαστες εμπειρίες και εφόδια για τη μελλοντική εξέλιξη ενός ατόμου.

Η ομάδα εκπαιδευτικών που  συνεργάστηκαν και καθοδήγησαν τους μαθητές στο πρόγραμμα Erasmus+ αποτελείται από τους:

Ντιάνα Σταυροπούλου

Ευγενία Παπανικολάου

Φώτη Αντωνόπουλο

Ελένη Τσιρώνη

Γιάννα Κρεστενίτη

Άννα Ασλανίδου

Γεώργιο  Τσουρά (καθηγητή πληροφορικής)

Κατερίνα Τουμπέκη (καθηγήτρια αγγλικών και συντονίστρια του προγράμματος)

Αναζήτηση

Login Form